Fleetfietsen veroveren steeds meer onze wegen

Nu de elektrische fiets helemaal is ingeburgerd in ons straatbeeld, stellen ook steeds meer bedrijven een fietsenvloot ter beschikking van hun personeelsleden. Dat blijkt o.m. uit de omzetcijfers van verzekeringsmakelaar Callant Verzekeringen en Financieel Advies. Bij Callant stellen ze vast dat het aantal verzekeringen voor de fleetfietsen intussen al 15% van de totale omzet van hun bekende Fietsomium-verzekering uitmaakt. “Absoluut geen toeval,” meent CEO Peter Callant, die in ons land de pionier is van de fietsomniumverzekering. “De mobiliteitsproblemen blijven groeien en de regering moedigt het fietsgebruik binnen de bedrijfsomgeving aan door steeds meer fiscale voordelen te bieden, zoals het mobiliteitsbudget dat er komt op 1 oktober. Daar pikken bedrijven dan ook vaker bewust op in.”

“Wie zet jou #Goedopweg?”, dat is de slogan waarmee Vlaanderen van 16 tem 22 september de Week van de Mobiliteit in gaat. Het antwoord op deze vraag blijkt tegenwoordig steeds vaker “mijn werkgever” te zijn. In tijden waarin de bedrijfswagen om diverse redenen ter discussie staat, stellen specialisten bij Callant Verzekeringen & Financieel advies een belangrijke koerswijziging vast binnen de bedrijfswereld. Steeds meer bedrijven doen inspanningen om hun medewerkers te motiveren om voor de fiets te kiezen als vervoersmiddel. Dat blijkt ondermeer uit een nieuw fenomeen dat de laatste twee jaar almaar vaker opduikt, “de fleetfietsen”.

Milieubewuste en innovatieve bedrijven investeren blijkbaar makkelijker in de aankoop van fietsen
die ter beschikking worden gesteld van hun werknemers. Of het gebeurt dat een onderneming faciliteert in de ‘groepsaankoop’ van een fiets aan gunstige voorwaarden. Daarmee komen ze tegemoet aan het groeiende mobiliteitsprobleem. Tegelijk verdient de werknemer zijn aankoop een stukje terug via de fietsvergoeding voor woon-werkverkeer en het is nog goed voor de gezondheid ook.

15% van de fietsverzekeringen is al gericht op de fleetfietsen

Bij Callant Verzekeringen & Financieel Advies is deze tendens duidelijk voelbaar, omdat bedrijven zich ook telkens laten verzekeren voor hun fietsenvloot. “Eind vorig jaar was er nog maar nauwelijks sprake van het verzekeren van fleetfietsen. Hier en daar had een bedrijf een aantal fietsen aangekocht en we kregen de vraag om er alles samen een 300-tal te verzekeren,” aldus Peter Callant, CEO van Callant Verzekeringen & Financieel Advies. “Intussen blijkt, een half jaar later, dat we maar liefst al 1.500 fleetfietsen moeten verzekeren. Goed voor 15 procent van het totaal aantal fietsen dat we met Callant verzekeren in onze fietsomnium. Dat betekent dus dat bedrijven er bewuster mee omgaan.”

Eén van de fleet partners van het eerste uur voor Fietsomnium is Velobility uit Deinze, dat honderden fietsen ter beschikking stelt aan bedrijven. “Bij onze klanten kwam de vraag in eerste instantie vanuit de werknemers. Dat knoopte dat goed aan met onze eigen bezorgdheid over het mobiliteitsvraagstuk, temeer omdat ook de regering sleutelt aan nieuwe voordelen zoals het mobiliteitsbudget en zo de introductie van alternatieven voor de bedrijfswagen aanmoedigt. Omdat deze fleetfietsen vaak door verschillende mensen op verschillende plaatsen worden gebruikt, willen we dit kapitaal – want het is toch een serieuze investering – ook gepast laten verzekeren.

De Vlaming ziet ook steeds vaker het nut in van een fietsverzekering

Intussen neemt ook de Vlaming als individu veel vaker een goeie verzekering voor zijn eigen fiets, net omdat hij er veel meer mee op straat komt én omdat hij ook vaker kiest voor de duurdere elektrische fiets. De verkoop daarvan is maar liefst vertienvoudigd. Maar ook het risico op ongevallen ligt daardoor een pak hoger. De kans op grotere defecten en de hoge waarde van elektrische fietsen bij diefstal zorgt ervoor dat de stap naar een fietsverzekering sneller wordt gezet.
Deze tendens trekt zich inderdaad ook privé door. Het eerste halfjaar van 2018 alleen al, merken we een groei van 30% in de omzet van onze fietsomnium. De mensen worden zich steeds bewuster van de noodzaak hiervan.” 

Peter Callant lanceerde met zijn bedrijf de fietsomnium-verzekering in ons land. Het was sportjournalist Karl Vannieuwkerke die hem onbewust op het idee bracht. ”Het begon allemaal in 2007,” blikt  Filip Demyttenaere, bestuurder bij Callant Verzekeringen & Financieel Advies, terug.  ‘Karl was in een vorig leven een goed wielrenner en toen hij stopte met koersen, kocht hij voor zichzelf een mooie racefiets. Karl wou zijn fiets verzekeren, hij wist dat het in Nederland kon, maar in België vond hij geen enkele makelaar of maatschappij bereid. Omdat wij toen als sponsor van Davitamon-Lotto, de ploeg van Marc Coucke, nauw betrokken waren bij de wielersport, vroeg hij raad aan ons … en zo is de bal beginnen rollen. We zijn toen naar Nederland getrokken waar we een akkoord afsloten met een gespecialiseerde maatschappij. In België waren we de  eersten op een totaal nieuwe markt”.

‘Ondertussen zijn we al door heel wat andere verzekeringsmaatschappijen of -makelaars  gekopieerd’,  vervolgt Peter Callant, CEO van Callant Verzekeringen & Financieel Advies. ‘Belangrijk is dat we ook na meer dan 10 jaar de referentie blijven als het om fietsverzekeringen gaat. We hebben die expertise echt in huis. Via onze website kan je online een fietsverzekering aanvragen en bij schade of verlies regelen we zelf de schadegevallen. Dit verloopt via een derde betalersysteem waarbij je als verzekerde  niets moet betalen aan de hersteller behalve de vrijstelling. Er is geen enkele tussenkomst nodig van een verzekeringsmaatschappij. We helpen onze klant van A tot Z.’


BIJKOMENDE INFO OVER DE FIETSOMNIUM-VERZEKERING & CONTACTGEGEVENS (zie verder)

Fietsomnium zorgt voor een wereldwijde dekking

De fietsomnium van Callant dekt wereldwijd de eigen schade aan de fiets, de diefstal van de fiets (ook buiten de woning en de eigen garage) en verleent bijstand in heel de Benelux en tot 15 km buiten de andere landsgrenzen wanneer je met pech aan de fiets aan de kant van de weg staat. Voor een elektrische  fiets van ongeveer 2.000 Euro betaal je dan ongeveer 75 Euro per jaar. Een dergelijke fietsomnium van Callant kan je gemakkelijk onderschrijven via de website fietsomnium.be of bij aangesloten fietshandelaars.

Veilig rijden wordt de uitdaging

De verkoop van elektrische fietsen is de laatste paar jaren vertienvoudigd. Dat heeft ook negatieve implicaties: er zijn dubbel zo veel ongevallen.

‘Dat zijn enorme evoluties waarbij je toch eventjes stil moet blijven staan…’ zegt Peter Callant. ‘Misschien wordt de fiets in de toekomst “het nieuwe normale”. Ik stel me veel vragen en  dit wellicht samen met de wetgever, de verzekeraars, de fietshandelaar, de organisator van evenementen en noem maar op. Moet het verkeersreglement niet aangepast worden met zoveel fietsen op de openbare weg met dikwijls snelheden tot 40 km/u. Wat met de mono wheeler, segway en hoverboard die populair zijn bij jongeren? Vandaag zijn ze verzekerd via de familiale verzekering bij schade aan derden. Blijft dit betaalbaar? Veilig rijden is met andere woorden de issue, de uitdaging waarrond moet gesensibiliseerd en gecommuniceerd worden. Het dragen van een fietshelm, veilig leren rijden met een elektrische fiets die veel zwaarder is dan een gewone fiets en een betere kennis van de wegcode als fietser zijn daar slechts enkele voorbeelden van. Als gebruiker van  een elektrische fiets moet je je snelheid kunnen aanpassen en stoppen waar nodig. Zoals wielertoeristen al dan niet terecht vaak nageroepen of bestempeld worden als wielerterroristen, moeten we er voor zorgen dat de gebruikers van de elektrische fiets, jong en oud, niet de wegpiraten of de hooligans van de openbare weg worden.’, besluit Peter Callant.

Meer info?

Callant Verzekeringen en Financieel Advies, Filip Demyttenaere, Bestuurder en PR-manager,
tel 0479/65.67.18, mail Filip.Demyttenaere@Callant.be

Terug naar overzicht