Oostkamp, 17 november 2025 – Vandaag mocht Callant als allereerste verzekeringsmakelaar in België het prestigieuze certificaat ‘Baanbrekende Werkgever’ in ontvangst nemen. Deze erkenning is het resultaat van een intensief leer- en reflectietraject georganiseerd door Jobat, Antwerp Management School (AMS) en AFAS Software. Het label bevestigt Callants toewijding als mensgerichte werkgever, met een vooruitstrevend HR-beleid en een duurzame kijk op organisatieontwikkeling. “Groeien als organisatie draait niet om cijfers, wel om mensen,” zegt oprichter en zaakvoerder Peter Callant. “We vergelijken onze organisatie met de Sagrada Familia: ook nooit af en gebouwd door mensen die elk hun unieke steen bijdragen. Ons personeelsbeleid is ons fundament.”
Het traject ‘Baanbrekende Werkgever’ werd ondertussen voor de vijfde keer georganiseerd. Gedurende een jaar buigen deelnemende organisaties zich over thema’s als welzijn, inclusie, loopbaanbeleid en duurzaam HR-beleid. Enkel wie de eindstappen met succes doorloopt — waaronder een kritische zelfevaluatie, kennisdeling, workshops en het opstellen van een concreet actieplan — ontvangt het certificaat. Dit jaar zijn dat er 72. Zij mogen zich gedurende heel 2026 ‘Baanbrekende Werkgever’ noemen. Callant is één van hen.
Het traject stelt Peter Callant in staat om zijn personeelsbeleid naar een nóg hoger niveau te tillen:
“We zijn uiteraard verheugd en trots dat we als enige verzekeringsmakelaar in België dit certificaat behalen, maar het werk is niet af. Nooit af eigenlijk. We willen niet alleen een pionier zijn in verzekeringsproducten en -diensten, maar ook in mensgericht leiderschap. Het certificaat is een stimulans om zowel sectorgenoten te inspireren als om ons eigen HR-beleid blijvend te versterken in 2026.”
Daarvoor heeft Callant een concreet actieplan, gebaseerd op een aantal belangrijke pijlers: (1) strategische betrokkenheid, (2) work-life balance, (3) verloning op maat, (4) persoonlijke ontwikkeling en (5) verbinding tussen collega’s.
(1) Betrokkenheid bij de strategie
Callant is een KMO waar 140 medewerkers – graag – werken. “Voldoende groot om te genieten van schaalvoordelen, klein genoeg om je geen nummer te voelen,” aldus Callant. De vlakke organisatiestructuur zorgt ervoor dat werknemers actief betrokken worden bij strategische trajecten.
“Afgelopen jaar verliet slechts 2% van de werknemers de organisatie vrijwillig. Bijzonder weinig, als je weet dat het gemiddelde in België bij de 10% ligt. Het team denkt mee en wordt betrokken in strategische kwartaalmeetings en werkgroepen. Ook voor de uitrol van de acties uit ‘Baanbrekende werkgever’ werden werknemers van bij het begin mee verantwoordelijk gemaakt. Die betrokkenheid schept vertrouwen en maakt hen trots. Dat we ook blijven groeien, zorgt voor bijkomende zekerheid en dynamiek, waardoor mensen loyaal zijn. Als onze mensen blijven, blijven klanten ook. In persoonlijke materies als geld en verzekeringen, rekenen klanten meer dan in andere sectoren op standvastigheid in expertise met een vast aanspreekpunt.”
(2) Work-life balance
Vandaag al kunnen medewerkers flexibel thuiswerken, flexplekken gebruiken en werken met glijdende uren. Bovendien genieten ze van 4 extra wettelijke vakantiedagen. Dankzij regionale spreiding van kantoren wonen medewerkers gemiddeld slechts 20 km van hun werkplek. Als familiale onderneming zet Callant extra in op zorgverlof-stelsels zoals ouderschapsverlof, medisch verlof, tijdskrediet of loopbaanonderbreking.
“Zorgen voor elkaar – en zeker voor familie – is belangrijk. We willen vermijden dat werknemers in een onmogelijke spreidstand terechtkomen tussen hun werk en de uren tijd die nodig zijn om te zorgen voor ouders, echtgenoten of kinderen. In dergelijke situaties is tijd vaak extra kostbaar. Gelukkig zijn er heel wat stelsels die het ‘zorgen voor’ haalbaar maken. We willen daar open over spreken en willen werknemers die er nood aan hebben een duwtje in de rug geven. Dat is ook de reden waarom er bij Callant 20% van het personeel gelijktijdig tijdskrediet kan nemen, in plaats van de wettelijke 5%.”
(3) Verloning op maat
Via een cafetariaplan stemmen medewerkers zelf hun voordelen af op hun noden. Zo ruilt de helft hun 13e maand om in budget voor fietsleasing, hospitalisatieverzekering voor gezinsleden of een verzekering ambulante zorg. Daarnaast hebben Callant-medewerkers de mogelijkheid om via het ‘Car Plan’ bruto loon in te ruilen voor een leasewagen.
(4) Persoonlijke ontwikkeling
“Wie groeit als mens, groeit ook professioneel,” aldus Callant. Callant-medewerkers volgen gemiddeld 30 uur opleiding per jaar, het dubbele van de wettelijke vereisten. Daarnaast investeert de organisatie actief in loopbaanbegeleiding. Eén van de actiepunten uit het traject ‘Baanbrekende werkgever’ is het invoeren van ‘Persoonlijke Ontwikkelingsplannen’. Medewerkers werken gericht aan hun toekomst binnen het bedrijf. Of ze nu willen specialiseren, doorstromen naar een leidinggevende rol of graag hun talenten verder ontwikkelen — ze krijgen de ruimte en ondersteuning om hun eigen pad vorm te geven.
“Zeker voor wie naast zijn of haar bestaande functie nog andere verantwoordelijkheden wil opnemen, is het interessant om hierin begeleid te worden. Zo een plan helpt collega’s om de groeimogelijkheden te zien en daarin bewuste keuzes te maken. Dat ze zelf actief aan de knoppen draaien van hun eigen traject vergroot de betrokkenheid”.
(5) Verbinding tussen collega’s
Bij Callant is verbinding geen hol begrip, maar dagelijkse realiteit. Op professioneel vlak werken collega’s over verschillende teams en vestigingen nauw samen in multidisciplinaire teams. Ze komen wekelijks minstens één keer fysiek samen om topics en dossiers te bespreken.
Daarnaast wordt er sterk ingezet op persoonlijke verbinding. Nieuwe medewerkers worden hartelijk onthaald met een kennismakingsontbijt, en elk kwartaal organiseert elk kantoor een themalunch. Afterwork-momenten, sportieve activiteiten en teamuitstappen zorgen op regelmatige basis voor ontspanning en samenhorigheid.
— Einde persbericht —
Lees ook via:
- Cambien, K. (2025, 17 november). Callant krijgt erkenning als baanbrekende werkgever, Made in West-Vlaanderen, Geraadpleegd op 18 november 2025, van https://www.made-in.be/west-vlaanderen/callant-krijgt-erkenning-als-baanbrekende-werkgever/
- ZigZagHR (2025, 17 november). Callant is allereerste ‘Baanbrekende Werkgever’ onder de verzekeringsmakelaars, ZigZagHR, Geraadpleegd op 18 november 2025, van https://zigzaghr.be/callant-is-allereerste-baanbrekende-werkgever-onder-de-verzekeringsmakelaars/
- De Voogt, S. (2025, 20 november). Verzekeringsmakelaar Callant krijgt label van ‘Baanbrekende Werkgever’: “Ons personeelsbeleid is ons fundament”, HLN, Geraadpleegd op 24 november 2025, van Verzekeringsmakelaar Callant krijgt label van ‘Baanbrekende Werkgever’: “Ons personeelsbeleid is ons fundament” | Oostkamp | HLN.be
- Franck, A. (2025, 24 november). Verzekeringsmakelaar Callant ontvangt label ‘Baanbrekende Werkgever’, Het Nieuwsblad, Geraadpleegd op 24 november 2025, van Verzekeringsmakelaar Callant ontvangt label ‘Baanbrekende Werkgever’: “ | Nieuwsblad