Marktaandeel van verzekeringsmakelaars stijgt opnieuw

21 januari 2022 | Algemeen
  • Marktaandeel van verzekeringsmakelaars stijgt in 2020 naar 52,1% (+1,8%);
  • 3 op de 4 zelfstandigen/ondernemingen zijn in Niet-leven verzekerd bij verzekeringsmakelaars;
  • Verzekeringsmakelaars voor het eerst marktleider in individueel leven (Tak21, Tak23 en Tak26);
  • Verzekeringsmakelaars zijn top of mind bij consumenten en beste dienstverleners volgens studie van media-agentschap Wavemaker.

Uit de Assuralia-studie ‘distributiekanalen van de verzekering 2020’ blijkt dat de verzekeringsmakelaars opnieuw marktaandeel gewonnen hebben. In individueel leven zijn ze sinds de observatieperiode 2009-2020 voor het eerst marktleider met 46,7%, gevolgd door de bankverzekering (43,1%) die tot nu altijd marktleider was. (FvF, 2022)

De sector realiseerde in 2020 28,1 miljard euro aan premie-inkomsten ten opzichte van 28,7 miljard euro in 2019. De daling is te wijten aan de levensverzekeringsproducten van 17,5 miljard euro in 2019 naar 15,5 miljard euro in 2020. Niet-leven realiseerde 12,6 miljard (0,86% meer dan in 2019). (FvF, 2022)

Overzicht marktaandelen:

  • De verzekeringsmakelaars hebben een marktaandeel van 52,1% (1,8% ten opzichte van 2019).
  • De exclusieve netwerken en bankverzekering hebben een marktaandeel van 27,4% (-2,2%).
  • De directe verzekering 20,5% (+0,4%).

“In deze moeilijke periode van corona hebben de verzekeringsmakelaars de nodige veerkracht getoond om zich aan te passen. Zowel fysiek als digitaal. Ze waren ook de ‘vertaler op het terrein’ van de vele versoepelingsmaatregelen, die de verzekeringsmaatschappijen genomen hebben naar de klanten en in het bijzonder naar zelfstandigen en bedrijven toe. Het is dan ook niet te verwonderen dat 3 op de 4 zelfstandigen beroep doen op een verzekeringsmakelaar voor hun verzekeringen. Ook in leven – de groepsverzekeringen en 2e pijlerverzekeringen – winnen ze terrein ten opzichte van de directe spelers.” Aldus Kelly Schamphelaere, woordvoerder van de Nederlandstalige verzekeringsmakelaars. (FvF, 2022)

Verzekeringsmakelaars groeien fors in individueel leven

Wat betreft de verkoop van Niet-leven (schadeverzekeringen), blijven de verzekeringsmakelaars met 60,9% de belangrijkste distributievorm. Bij particulieren is dit 52,1%, voor ondernemingen en zelfstandigen bedraagt het marktaandeel 72,4%. (FvF, 2022)

Terwijl het marktaandeel in Niet-leven lichtjes afneemt ten opzichte van 2019 naar 46,7% in 2020, waardoor ze marktleider worden gevolgd door de bankverzekering (van 46,7% in 2019 naar 43,1% in 2020). Vooral in Tak23 groeide het incasso bij de makelaars met 13,7% in 2020. Bij de bankverzekering daalde het incasso met 5,4%. (FvF, 2022)

“We stellen inderdaad vast dat veel makelaars zich steeds meer specialiseren in de 4e pijler of de beleggingsverzekeringen. Door de lange rentevoeten op het spaarboekje zoekt de consument naar alternatieven. Het brede gamma van de Tak23-verzekeringen, niet gebonden aan één merk, is hier een oplossing voor. Het feit dat er een continuïteit bestaat in de makelaarskantoren met vertrouwde gezichten én de lokale verankering zonder sluiting van kantoren, zoals wel het geval is bij de grootbanken, hebben wellicht ook bijgedragen tot dit mooi resultaat.” Laat Kelly Schamphelaere weten. (FvF, 2022)

Verzekeringsmakelaars ook beste dienstverleners

Bij 700 Belgen tussen 24 en 65 jaar blijkt 43% van de consumenten de hoogste tevredenheidsscore (5 op 5) te geven aan de verzekeringsmakelaars. 26% geeft de hoogste score aan hun bank en 30% geeft de hoogste score aan een directe verzekeraar.  Media-agentschap Wavemaker stelde bij deze studie in oktober 2021 ook vast dat vertrouwen, expertise en bereikbaarheid de belangrijkste argumenten zijn waarom de consument voor een makelaar kiest.  (FvF, 2022)

Dezelfde studie toont trouwens aan dat 26,5% van de ondervraagden de verzekeringsmakelaar spontaan benoemd als de vraag wordt gesteld aan wie je denkt bij het onderschrijven van een verzekeringscontract of vragen over een verzekeringsproduct. Voor een verzekeringsmaatschappij is dit 13%, voor een bank 6,8% en voor internet 2,8%. (FvF, 2022)

Bron: Schamphelaere, K. (2022, 20 januari). Persbericht: Marktaandeel van verzekeringsmakelaars stijgt weeral. FvF. Geraadpleegd op 21 januari 2022, van https://www.fvf.be/nl/nieuws/persbericht-markaandeel-van-verzekeringsmakelaars-stijgt-weeral