Fleetfiets schakelt versnelling hoger door COVID-19

Oostkamp – De afgelopen 2 maanden werden we door COVID-19 allemaal geconfronteerd met ongeziene maatregelen om onze gezondheid te beschermen. De economische impact van deze maatregelen is voelbaar in nagenoeg alle sectoren. Vreemd genoeg is dat ook het geval in de verkoop van het aantal fietsen, terwijl we met zijn allen nooit méér hebben gefietst dan tijdens de lockdown.

Nu België de exitfase aanvat met enkele versoepelingen van de maatregelen mogen fietshandelaars zich in de verkoop van elektrische fietsen aan een welgekomen inhaalbeweging verwachten. De vraag naar elektrische fietsen is de voorbije weken namelijk flink gestegen. En dat heeft, naast het fietsen als ontspanning veel te maken met de switch van veel pendelaars. “Personen die vóór COVID-19  op weg van en naar het werk dagelijks gebruik maakten van het openbaar vervoer zullen zich tijdens en na deze crisis meer zorgen maken om de hygiëne. Een extra reden voor pendelaars om over te gaan tot de aankoop van een alternatief vervoersmiddel zoals de elektrische fiets.”

Het mogen dan wel minder goede tijden geweest zijn voor de fietsmarkt. Bij verzekeringsmakelaar Callant stellen ze vast dat er van bedrijven meer aanvragen zijn binnen gekomen voor de verzekering van hun fietsvloot. Logisch klinkt het bij Fietsomnium. Met het mooie lenteweer en dankzij tal van initiatieven om de lichaamsbeweging te blijven onderhouden, herontdekten veel landgenoten het gebruiksgemak van de fiets. Een nuttig en dankbaar vervoersmiddel voor verplaatsingen zowel privé als woon-werk. Vooral de elektrische fiets neemt daarin een steeds prominentere rol op. En steeds vaker spelen de bedrijven daar zelf ook op in. “De groei in het segment bedrijfsfietsen is absoluut geen toeval”, meent CEO Peter Callant. “Naast de gekende mobiliteitsproblemen en de aanmoedigingen van de regering door middel van meer fiscale voordelen zal de ‘social distancing’ maatregel er bij veel pendelaars voor zorgen dat ze minder geneigd zullen zijn om gebruik te maken van het openbaar vervoer. De bedrijfsfiets kan hierbij een gezond en interessant alternatief bieden.”

Bedrijven steeds bewuster

Steeds meer bedrijven deden al heel wat inspanningen om hun medewerkers te motiveren om voor de fiets te kiezen als vervoersmiddel. Dat bleek onder meer uit het fenomeen dat de laatste drie jaar almaar vaker opduikt, de fleetfiets. Naast de factor milieu ziet het ernaar uit dat ook hygiëne nu meer naar boven zal komen in het beslissingsproces van werkgevers om hun medewerkers te faciliteren in een zogenaamde fleetfiets. “Navraag uit het verleden leert ons dat werknemers vaak zelf vragen naar een bedrijfsfiets. We verwachten dat deze vraag nóg meer zal stijgen. Zeker nu vele Belgen door het goede weer tijdens de quarantaine de liefde voor de fiets hebben herontdekt”, klinkt het bij Fietsomnium.

Ook het verzekeren van de fiets is meer en meer ingeburgerd, onder andere omdat de prijzen voor een elektrische fiets vaak een belangrijke investering vertegenwoordigen zowel voor particulieren als voor bedrijven. Het is dan ook niet meer dan logisch dat diezelfde bedrijven en particulieren hun fiets goed verzekerd willen zien. “Een goede fietsverzekering is belangrijk nu vele landgenoten zich meer verplaatsen met de fiets. Fietsomnium zorgt ervoor dat de fietser na schade, diefstal of pech onderweg snel weer kan fietsen. Zo verzekert de fietser zichzelf van onbezorgd fietsplezier”, besluit Peter Callant. De Fietsomnium dekt wereldwijd de eigen schade aan de fiets, de diefstal en verleent bijstand in heel de Benelux en tot 15 km buiten de andere landsgrenzen wanneer men met pech aan de kant van de weg staat.

Advies

Terug naar overzicht

Share via
Copy link
Powered by Social Snap